Dames slippers, wand klok, boeddha beeld, zomer top, solar vlinder, deco hart, chocolade reepjes, shower cream, kook boek, geur kaars, rozen boeket, triangle sjaal, gift box, deco vlinder, dames tas, machine reiniger en tafel haard... dat moet wel een advertentie van Action zijn! En inderdaad.
Action adverteert al jaren op deze manier. Altijd met de productnamen over twee of meer regels, en altijd zonder de bijbehorende afbreekstreepjes. Maar als je een woord afbreekt en over twee regels verdeelt, staan er eigenlijk twee woorden... met een spatie ertussen. Een verkapte vorm van onjuist spatiegebruik dus.
Ik schreef voor het eerst over deze vreemde gewoonte van Action in 2005. Toen ging het wel over een lastig woord: een herenlangemouw-t-shirt. Begin 2005 had ik ook al laten zien dat ze niet alleen in advertenties spatiefouten maken, maar bijvoorbeeld ook op de kassabon. Sindsdien krijg ik bijna wekelijks de advertenties van Action ingestuurd als voorbeeld van onjuist spatiegebruik. Ik plaats die voorbeelden natuurlijk niet wekelijks, want dat zou een beetje saai worden.
Kook boek, geur kaars, wand klok. Zo doet men dat al jaren bij Action. Het is - bedoeld of onbedoeld - hun handelsmerk geworden.