Wegener Media is de grootste uitgever van regionale journalistieke media in Nederland. Het bedrijf heeft zeven regionaal opererende kranten in het portfolio: BN/DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, PZC, de Stentor en De Twentsche Courant Tubantia. Samen bieden zij ruim 4,2 miljoen consumenten van actuele en betrouwbare journalistieke informatie uit hun leef- en werkomgeving. En dan hebben ze ook nog De Pers, 225 huis-aan-huiskranten, negen nieuwssites en drie doelgroepsites.
Vanaf 1 januari jl. heeft Wegener Media één centraal loket waar adverteerders zich kunnen melden. Om die extra onder de aandacht te brengen, is men de 'Dichterbij Campagne' begonnen. De slogan: "Dichterbij onze lezers kunt u niet komen". En daar zit dus een spatiefout in. In dit geval moet 'dichter bij' namelijk met een spatie. Het woord 'dichterbij' kan ook aaneengeschreven voorkomen, maar dan moet je het wel anders gebruiken. Hoe zit dat dan precies? Ik leg het graag even voor je uit. Je mag 'dichterbij' alleen aaneenschrijven wanneer je het als bijwoord gebruikt. In dat geval hoeft er in de zin geen woord meer te volgen: "mijn klant staat dichterbij". Als je het voor een woord of woordgroep gebruikt, moet je het los schrijven ('dicht bij'): "deze klant staat dichter bij de adverteerder". 'Dicht' versterkt in dat geval het voorzetsel 'bij'.
Oké, ik geef toe dat dat best een beetje genuanceerd ligt. Maar van de grootste uitgever van regionale journalistieke media in Nederland mag je toch verwachten dat de teksten geschreven worden door mensen die daar een beetje verstand van hebben. Ineens vraag ik me af hoeveel onjuiste spaties Wegener Media dagelijks verspreidt onder die 4,2 miljoen consumenten...