De winnaar
De winnaar van de verkiezing van 'de onjuiste spatie van 2012' is de spatie in het nieuwe logo van het Rijksmuseum. Het museum kreeg in augustus 2012 een nieuw logo waarin 'Rijks museum' met een spatie geschreven staat. Veel mensen maakten in augustus al meteen flink boos om de spatiefout in het logo. De ergernis is in de afgelopen maanden blijkbaar niet minder geworden. Een typisch geval 'van kwaad tot ergernis'.
De afgelopen jaren werd de verkiezing steevast gewonnen door een spatie die een grappige onbedoelde bijbetekenis opleverde. Zo won vorig jaar de spatie in de nieuwskop "Veel diarree gevallen in Nickerie". Dit jaar stemden mensen niet voor de leukste fout, maar voor de grootste spatieblunder. "Het is niet de grappigste spatiefout, maar wel een waarvoor we ons collectief moeten schamen", merkte Koen op. Veel stemmers lieten bij hun keuze zwaar meewegen dat het Rijksmuseum een nationale cultuurinstelling is. "Van het Rijksmuseum verwacht je toch echt dat zij het goede voorbeeld geven", aldus Erwin. Thomas schreef: "De hoeder van ons nationale erfgoed verloochent datzelfde erfgoed - onze taal - met deze fout. Diep triest." En Gaston voegde daaraan toe: "Als het Rijk zich niet meer aan zijn eigen spelling houdt, kan het die beter afschaffen." Serieuze zaken. Maar er werd ook gelachen: De opening van het museum was toch pas in 2013 gepland?
De spatie in het logo was in de zomer van 2012 ook al veel in het nieuws. Ook in die zin is het echt 'de onjuiste spatie van 2012'. Veel stemmers herinnerden zich dat de ontwerpster en de woordvoerder van het museum toen lieten weten dat die spatie juist heel bewust was geplaatst; ze kwamen prompt met allerlei argumenten om hun ontwerpkeuze te onderbouwen. Dat lijkt nu een averechts effect te hebben gehad. Kees schreef bijvoorbeeld: "Per ongeluk een onjuiste spatie plaatsen is hilarisch. Dat doelbewust doen is buitengewoon ergerlijk." Hugo haakte daarbij aan: "Het stoorde mij het meest dat de verantwoordelijken het later in de media bagatelliseerden. Stuitend." We kregen veel vragen over de spatie in het logo. Voor de volledigheid hebben we de veelgestelde vragen over het logo van het Rijksmuseum op een rijtje gezet.
Wim Pijbes (directeur van het Rijksmuseum) riep zijn Twitter-volgers op om allemaal op het 'Rijks museum' te stemmen. Blijkbaar wilde hij deze spatieverkiezing graag winnen. Zou dat zijn omdat hij dan een goed excuus heeft om het logo aan te passen? Voor veel mensen was dat precies de reden om op dit voorbeeld te stemmen. Annemieke bijvoorbeeld: "Eens kijken of we ze alsnog kunnen ompraten hun gevel te gaan verfraaien?" Pieter hoopt mee: "Misschien dat men als het museum wint overweegt alsnog die spatie weg te halen." En Marion schreeuwde uit: "Alsjeblieft: géén tien jaar wachten maar direct wijzigen, dat logo!" Volgens Frits heeft ook dit nadeel wel zijn voordeel: "Het Rijksmuseum heeft op onnavolgbare wijze aan een miljoenenpubliek het belang van correct spatiegebruik onder de aandacht gebracht. Hulde! Nu die foute spatie nog weg uit het logo." Wij hopen natuurlijk van harte met jullie mee.
Nummer twee en drie
Je zou het bijna vergeten, maar er waren nog vijf andere voorbeelden genomineerd.
Op grote achterstand eindigde de tekst "Speelterrein voor twee tot zes jarigen" op de tweede plek. De tekst staat op een bord bij een speeltuin in Heerhugowaard. Als je de tekst letterlijk leest, mag je zelfs als je jarig bent niet in deze speeltuin spelen. Tenzij je een tot vijf jarige vriendjes meeneemt.
"De tekst roept een heel nieuwe werkelijkheid op, met nieuwe regels, nieuwe beperkingen, prachtig absurd!", lichtte Cyriel zijn keuze toe. "Leuk en tegelijk verdrietig, want vindt maar eens 6 jarigen om mee te spelen op je verjaardag", zo vatte Anne de situatie samen.
De menukaart met de 'oude kaaskroketten' eindigde op de derde plek. Door de spatie stonden er geen kroketten met oude kaas op de menukaart, maar oude kroketten. En wie wil er nou oude kroketten? "Gewoonweg hilarisch", aldus Marijke, "want als je snapt waarover het gaat, bestel je ze natuurlijk nooit!" Het leek overigens wel of er vooral vegetariërs op deze optie hebben gestemd. "Als vegetariër kan ik me niets viezer voorstellen dan oude kaaskroketten", schreef Erny.
En verder
Schoenmaker 'De Halve Zool' eindigde met zijn reclameslogan "Alle dames hakken" op de vierde plaats. Mogen alle dames hier hakken, of mogen heren hier juist dames hakken? Of wordt er nog iets anders bedoeld? De stemmers hadden allerlei wilde ideeën over wat er zich bij deze schoenmaker af zou kunnen spelen, en lagen vervolgens dubbel van het lachen. "Dames hakken vind ik de leukste, gewoon omdat ik dat zo voor me zie!", lachte Riejet toen ze haar stem uitbracht.
De vraag over de 'lange woordenangst' in het RTL-programma 'Echt waar?!' is op de vijfde plaats geëindigd. Op televisie mag je dit soort fouten niet maken, vonden veel stemmers. Maar de persoon die de quizvraag heeft bedacht, zal zelf wel lijden aan langewoordenangst. Wat een ironie dat nou juist dit woord in twee delen wordt gehakt! "Maar alles beter dan dames hakken, nietwaar?", relativeerde Vivianne deze spatiefout met een knipoog.
Op de zesde plaats eindigde het 'verstopt fruittaartje' van 24Kitchen. Een fruittaartje verstoppen... daar zagen veel mensen de lol wel in. Henriette zag het helemaal voor zich: "die verbouwereerde kok die de oven opendoet, en weg taartje!" In werkelijkheid was het fruittaartje natuurlijk helemaal niet verstopt, maar was er fruit verstopt in het taartje zelf. Een 'verstoptfruittaartje' dus. De spatie maakt het verschil.