De winnaar
De winnaar van de verkiezing van de onjuiste spatie van 2011 is de onjuiste spatie in de nieuwskop "Veel diarree gevallen in Nickerie". De kop verscheen in juni 2011 op de Surinaamse nieuwssite van GFC Nieuws. Uit het artikel onder de kop blijkt dat er een groot aantal diarreegevallen geconstateerd is; er waren gewoon meer kinderen ziek dan normaal. Maar door de ene extra spatie in de kop leek er iets heel anders aan de hand. Nieuws met een luchtje eraan...
"Veel diarree gevallen in Nickerie" - wat was er nou precies gevallen in Nickerie!? We hadden nog gewaarschuwd: soms moet je een nieuwskop niet al te letterlijk nemen, en zeker niet proberen het te visualiseren. Maar voor veel stemmers kwam die waarschuwing te laat. Of ze waren gewoon té visueel ingesteld. "Helaas, toch een beelddenker..", verzuchtte Barbra. Marcel vatte het mooi samen: "Hoe een onjuiste spatie tot een enorme smeerbende in Nickerie kan leiden. Geniaal". Dat de spatiefout op een nieuwssite stond, was een extra reden om op dit voorbeeld te stemmen. Journalisten moeten immers altijd correct Nederlands gebruiken, ook als ze in Suriname zitten.
Uit de reacties bleek dat dit voorbeeld de fantasie aardig op hol deed slaan. Een stemmer hield zijn neus dicht: "De lucht zal wel niet te harden zijn geweest". Caroline relativeerde: "Als het weer eens hondenweer is denk ik bij mezelf: ach, gelukkig valt er tenminste geen diarree!". Ger zag ook een voordeel: "Ze mogen blij zijn met de vruchtbare grond die ze nu in Nickerie hebben". Trudie dacht vooral aan kerst: "Geen witte kerst, maar een bruine!" En Frank refereerde aan een andere spatiefout die afgelopen jaar voorbij is gekomen: "Hopelijk had iedereen een 'Pepernoten Plu' bij zich toen de diarree viel.." Jeroen leverde ons een professionele samenvatting voor het juryrapport: "Zowel in stilistisch, komisch als leesbaar opzicht de mooiste foutieve spatie!"
Nummer twee en drie
Het 'wild triootje' van een slager uit Bunnik kreeg slechts drie (3!) stemmen minder dan de 'diarree gevallen' en eindigde daarmee op de tweede plaats. Een triootje is op zichzelf al behoorlijk wild. Maar een triootje met een hert, een haas en een wild zwijn... dat is helemaal wild. En dat dan ook nog in de 'bourguignon saus'... Veel stemmers zagen de lol van zo'n wild triootje wel in, en enkele van hen leken er ook wel zelf van te willen proeven. Er waren ook mensen die er rekening mee hielden dat de slager de fout juist met opzet heeft gemaakt. Corwin schreef bijvoorbeeld: "Is deze slager slimmer dan wij vermoeden: hij zou het toch niet opzettelijk hebben gedaan als reclamestunt?" Extra aandacht op spatiegebruik.nl - dat is inderdaad een mooie reden om een spatiefoutje te maken. Misschien dat deze vermeende opzet het 'wild triootje' wel stemmen heeft gekost. Arjaan zag een klein drama: "Ik zie zo voor me dat de beste man bij elke aantrekkelijke klant hoopt dat die de grap snapt, maar elke keer weer zuchtend het wildtrio inpakt".
Ook de 'bezoekers passen' spraken erg tot de verbeelding. Maar nét ietsje minder dan de nummer één. Twaalf (12!) stemmen minder om precies te zijn. Nog nooit eerder haalde een nummer drie zo veel stemmen in onze verkiezing. Sommige stemmers moesten de tekst op het briefje een paar keer lezen voordat ze doorhadden wat er nu precies bedoeld werd. Maar vervolgens leidde het voorbeeld ook tot veel hilariteit. "Omdat ik bij deze het hardst moest lachen toen ik het probeerde voor me te zien!", onderbouwde Laura haar stem. Het voorbeeld stond ook symbool voor de zesjescultuur waarin men zonder liefde of aandacht voor de taal teksten schrijft. Zo schreef Sjoerd: "Schoolvoorbeeld van snel even een briefje ophangen zonder na te denken over wat er nou eigenlijk staat". En er waren ook veel mensen die vinden dat je van een overheidsinstelling mag verwachten dat ze het goede voorbeeld geven.
En verder
De NOS eindigde met de '6-jes cultuur' op de vierde plek. Veel stemmers vonden dit het minst grappige voorbeeld van de zes nominaties. Maar voor 6,2% van de stemmers was de voorbeeldfunctie van NOS toch een reden om op dit voorbeeld te stemmen. Zoals Lisette het zei: "dat er daar een redactie is die zou moeten weten hoe het hoort". Daar kwam nog bij dat dit voorbeeld exemplarisch was voor de zesjescultuur in het spatiegebruik. "Een hilarische zelfreferentie" noemde Joe het.
Er waren genoeg redenen om op de 'slagers snij leverworst' (voor zachte smeuïge slagers) te stemmen, maar toch kwam het voorbeeld niet hoger dan de vijfde plek. Een mooie oproep, met niet één maar twee spaties die er niet horen, van een groot bedrijf waarvan je toch beter mag verwachten. En het was ook wel een grappig beeld: "de smeuïge zachte slagers zie ik zo voor me", aldus Jetske.
Op de zesde en laatste plaats staan de 'konijnen hokken'. Het leek zo logisch: honden trouwen, katten latten en konijnen... die hokken. Maar toch kreeg het voorbeeld slechts 2,1 procent van de stemmen. Misschien was het wel té vanzelfsprekend. Kees lichtte zijn stem als volgt toe: "We weten allang dat konijnen hokken, daarom komen er ook zoveel konijnen bij, in en buiten een hok. Of heet dat nou net 'konijnen fokken'?"